Pytania i odpowiedzi

Dział w którym staramy się odpowiedzieć zarówno na pytania, które Państwo nadesłali do nas droga mailową, jak i zadane osobiście. Jedynym warunkiem, który musi zostać spełniony aby pytanie zostało opublikowane w tym dziale jest problem jakiego dotyczy. Problem zawarty w pytaniu musi mieć charakter ogólny i dotyczył także innych przedsiębiorców. Z tego powodu przed zadaniem konkretnego pytania, warto przejrzeć ten dział i zobaczyć, czy ktoś już nie miał takiego problemu. Odpowiadamy, także na pytania, które po prostu uważamy za najważniejsze w zarządzaniu.

Zapraszamy do poszukiwania odpowiedzi na najważniejsze dla Państwa pytania:

Konsultant wewnętrzny czy zewnętrzny?

Czy lubimy ich czy nie - konsultanci są integralną częścią świata biznesu. W naszych czasach: permanentnego rozwoju, ciągle nowych koncepcji, ostrej konkurencji, potrzebujemy specjalistów, którzy są ekspertami z danego tematu, znają najnowsze trendy i śledzą bieżące wiadomości. Zarządzający, oprócz kierowania działalnością operacyjną i bycia „na bieżąco” z wszystkimi firmowymi problemami, muszą znaleźć czas aby pomyśleć nad rozwojem firmy, wprowadzaniem nowoczesnych rozwiązań oraz dodatkowo rozwijać swoją wiedzę aby przekazywać ją podwładnym. Często nie starcza czasu na czytanie najnowszych publikacji z zakresu zarządzania (ważniejsze w bieżącej działalności są publikacje branżowe), dłuższe przemyślenie najnowocześniejszych rozwiązań, czy choćby sprawdzenie firm, które te rozwiązania oferują. Wtedy właśnie, kiedy czujemy, że nie jesteśmy w stanie ogarnąć wszystkich aspektów danego zagadnienia, gdy czujemy, ze coś nam umyka lub nie posiadamy kompletnej wiedzy – konsultanci są dla nas ratunkiem.
Profesjonalni konsultanci szerzej obejmują zarządzanie firmą, włączając w to między innymi: zarządzanie strategiczne, marketing z reklamą, finanse oraz rozwój organizacji i personelu. Konsultanci posiadają specjalistyczną wiedzę, która pomaga ich klientom uporać się z problemami biznesowymi a także doświadczenie, szczególną wnikliwość i intuicję. Ich zadaniem jest przeprowadzenie testów, analiz i badań firmy, zaproponowanie rozwiązania problemu i określenie sposobów wdrożenia tego rozwiązania, tak aby uzyskać jak najlepsze rezultaty.

Zatem:

Kiedy potrzebujemy konsultantów wewnętrznych a kiedy zewnętrznych?

Konsultanci wewnętrzni to specjaliści – najczęściej z działów IT i HR, którzy potrafią analitycznie myśleć, są chętni do wprowadzenia nowych technologii, rozwiązań i przyczyniają się do znacznego rozwoju firmy. Osoby takie rozumieją specyfikę firmy, dobrze orientują się w sytuacji wewnętrznej i są tańsze od konsultantów zewnętrznych. Często jednak konsultanci wewnętrzni bywają mniej obiektywni, kreatywni i mają mniejsze doświadczenie.

Konsultanci zewnętrzni są wyspecjalizowani w rozwiązywaniu wielu problemów, mają duże doświadczenie, nowoczesną wiedzę i zdrowy dystans. Potrzebują jednak czasu na wdrożenie się w specyfikę firmy, a ich usługi nie są tanie. Jeśli chodzi o poufność danych to firma zewnętrzna jest bardziej nastawiona na maksymalne jej zabezpieczenie w umowie oraz pełną szczelność, gdyż jednorazowa „wpadka” może całkowicie zniszczyć jej reputację.

Wewnętrzni czy zewnętrzni konsultanci?

Pomyśl o zatrudnieniu wewnętrznego konsultanta, jeśli:

  • ich główną rolą będzie wspomaganie wdrażania celów strategicznych
  • wiedza o organizacji, jej zarządzanie personelem i struktura biznesowa są najważniejszymi czynnikami sukcesu
  • jeśli chcesz mieć wpływ na kluczowych interesariuszy, partnerów
  • masz limitowany budżet
  • jest potrzebna codzienna, ciągła interwencja

Pomyśl o zatrudnieniu zewnętrznego konsultanta, jeśli:

  • ich główną rolą będzie rozwój celów strategicznych lub innowatorskich rozwiązań i inicjatyw
  • potrzebna jest obiektywna ocena i szersza perspektywa do porównania się z innymi firmami na rynku
  • wewnętrzni konsultanci nie mają dostatecznej wiarygodności w oczach najstarszych managerów
  • masz większy budżet
  • są potrzebne sporadyczne, pojedyncze interwencje dla rozwiązania problemu lub "popchnięcia" firmy dalej

 

Jaka jest różnica pomiędzy grupą, a zespołem ?

Z ujęcia czysto consultingowego, możemy powiedzieć że każdy zespół jest grupą, natomiast nie każda grupa jest zespołem. Zespół to ludzie o różnych specjalizacjach, współpracujący ze sobą w celu osiągnięcia wspólnego efektu. W zespole istnieje przepływ pracy, różnorodność talentów i umiejętności. Grupa to na przykład ludzie w autobusie. Dla ostatecznego zobrazowania różnicy posłużymy się przykładem praktycznym – wprost z naszej codziennej praktyki. Najlepiej zrobić to obrazując różnice pomiędzy coachingiem grupowym, a coachingiem zespołowym.

W przypadku kiedy firma się rozwija i zaczyna wymagać dużej samodzielności i kreatywności od kadry managerskiej, należy rozpocząć pracę z managerami. Często zdarza się tak, że przed grupą managerów z różnych działów stoją podobne wyzwania i umiejętności, które muszą zdobyć. Zamiast powtarzać się na wielu indywidualnych sesjach coachingowych, korzystając z podobieństw, prowadzimy jedną sesję coachingu grupowego z małą grupą managerów o podobnych celach i wyzwaniach zawodowych. Natomiast w przypadku, gdy ta sama grupa managerów jest już samodzielna na swoich stanowiskach pracy, ale pojawia się nowy problem polegający na współpracy z innymi działami (ponieważ kierownik zaopatrzenia musi koordynować podejmowane decyzje z kierownikiem produkcji, produkcja wpływa na pracę działu handlowego, a wszyscy są niezależnie kontrolowani i zależni od głównego księgowego), wtedy niezależnie od tego jak są oni samodzielni i doskonali w swoich własnych działach, muszą równocześnie doskonalić współpracę międzydziałową – doskonalenie takiej współpracy i wszelkich przepływów dokonujemy przeważnie za pomocą coachingu zespołowego.

Coaching zespołowy polega na obserwowaniu współpracy zachodzącej pomiędzy ludźmi w firmie i natychmiastowym identyfikowaniu problemów, proponowaniu rozwiązań i korygowaniu złych postaw, co w konsekwencji prowadzi do większego wzajemnego zrozumienia wszystkich członków zespołu i doskonaleniu wzajemnej współpracy.

Myślimy, że taki przykład jest najbardziej adekwatny, ponieważ pozwala nie tylko zaobserwować różnicę pomiędzy pojęciami, ale również pokazuje jak pracować w firmie z tymi dwoma odmiennymi strukturami.

Na pewno możemy stwierdzić że zespół jest bardziej wymagającą strukturą, jak również, że coaching zespołowy stosuje się u managerów, którzy osiągnęli już pewien poziom samodzielności i odpowiedzialności za swój zakres pracy managerskiej.

 

Czy coaching jest potrzebny? Czy dużo jest coachów?

Coaching potrzebny jest managerom, którzy są wyedukowani, znają dobrze teorię, są ekspertami a potrzebują praktycznej wiedzy w swojej codziennej pracy i osiągania wyników na swoim stanowisku. Coaching był, jest i będzie. Tyle tylko, że nastała moda na to słowo. Tak jak wcześniej NLP. Mody przychodzą i odchodzą a to co ważne zostaje. Zostanie na pewno edukacja: w formie treningu, coachingu, czasami w formie mentoringu, a często techniki te są połączone.

Coaching jest rozumiany w gronie nowoczesnych managerów, w organizacjach opartych na wiedzy. Są świadomi tego, że trzeba coachować swoich podwładnych. To wynika naturalnie z procesu zarządzania pracownikami. A pracownicy potrafią słuchać i współpracować. Jeśli coaching daje wyniki bezpośrednio zauważalne to buduje się prawdziwe zaufanie i głęboka wymiana, która bardzo dużo daje managerowi.

Nie wiemy jaka jest ilość coachów w biznesie. Jakość w swoim przypadku sprawdzamy przez uzyskane wyniki (osiągnięcie celów biznesowych). Coach musi mieć rozległą wiedzę managerską, psychologiczną, zdolności komunikacji, charakter i przede wszystkim praktykę managerską.

Najbardziej zainteresowani coachingiem są managerowie średniego i wyższego szczebla. Coaching jest dobrą metodą edukacyjną, ale też jest niestety drogi. Jest także niedowierzanie, że ktoś może managerom pomóc na ich własnym podwórku. Sądzimy, że managerowie będą używać metod, które w ich przedsiębiorstwie będą sprawdzały się najlepiej. Pewnie pojawią się hybrydy – trochę treningu, trochę coachingu, mistrzostwa osobistego. Własne błędy, podejmowanie nowych wyzwań, czytanie nowości i wprowadzanie ich w życie, upadki, porażki... to wszystko kształtuje świadomość managera. W przyszłości każdy będzie sam sobie stawiał wyzwania i sam się szkolił. Myślimy, że wygra samokształcenie i samodoskonalenie a przetrwa mentoring. Jesteśmy przeciwnikami zarówno zdeklarowanych coachów jak i zdeklarowanych konsultantów, wiedzę dajemy w postaci consultingu a doświadczenie za pomocą coachingu. Możemy również dobrze szkolić czyli uczyć w sposób tradycyjny, ważne jest aby mieć co przekazać.

Cookies są ważne dla prawidłowego funkcjonowania witryny KPMC | Warsztat Kamila Popławskiego. Aby zwiększyć swoje doświadczenia, wykorzystujemy cookies do zapamiętania szczegółów wizyty, zapewniania bezpiecznego logowanie, zbierania statystyk użytecznych do optymalizacji funkcjonowania witryny oraz do dostarczania treści dopasowanych do Twoich unikalnych potrzeb. Firma KPMC | Warsztat Kamila Popławskiego chroni prywatność swoich wirtualnych gości w sposób równie skrupulatnych, co klientów usług podstawowych. Kliknij przycisk Akceptuję, aby wyrazić zgodę na przesyłanie plików cookie i przejść bezpośrednio do przeglądania witryny. Chcesz znalezc wiecej informacji dotyczacych cookies i polityki prywatnosci.

Czy akceptujesz cookies na stronie?